میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن یا درماابریژن یک روش لایه برداری است که از ابزاری چرخشی برای حذف لایه های بیرونی پوست، معمولا روی صورت استفاده می کند. این درمان برای افرادی مناسب است که مایل به بهبود ظاهر پوست خود هستند. برخی از شرایطی که می توانید با میکرودرم ابریژن درمان کنید عبارتند از: خطوط صورت، صدمات پوستی ناشی از نور خورشید، اسکارهای آکنه و بافت پوستی غیریکنواخت.

میکرودرم ابریژن در مطب پزشک زیبایی انجام می شود. در طی این روش، پزشک زیبایی قبل از لایه برداری پوست، پوست شما را بی حس می کند. میکرودرم ابریژن روشی سرپایی است، به این معنی که شما می توانید پس از درمان به منزل بروید.

 

میکرودرم ابریژن چیست

 

چند نمونه دستگاه در داروخانه ها وجود دارند که فرآیند درمان های حرفه ای میکرودرم ابریژن را شبیه سازی می کنند. اما این دستگاه ها معمولا به زمان بیشتری برای اثرگذاری نیاز دارند و تاثیر بدست آمده همانند درمان حرفه ای نخواهد بود.

دلایل انجام میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن لایه های خارجی آسیب دیده پوست را حذف می نماید. این کار باعث ظاهر شدن لایه های جدیدی از پوست می شود که جوان تر و نرمتر هستند.

علاوه بر ایجاد ظاهری جوانتر، میکرودرم ابریژن همچنین به درمان موارد زیر کمک می نماید:

  • جای جوش
  • لکه های سن
  • چین و چروک پوست
  • رینوفیما، یا قرمزی و ضخیم شدن پوست روی بینی
  • اسکارهای ناشی از جراحی یا آسیب دیدگی
  • آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید
  • خالکوبی
  • بافت پوست غیر یکنواخت

میکرودرم ابریژن تنها یکی از درمان های بسیاری است که برای این شرایط مناسب هستند. به عنوان مثال پیشرفت در تکنولوژی لیزر، باعث شده که حذف تتو سریع تر و آسان تر می شود. بهتر است که با پزشک زیبایی خود در مورد تمام گزینه های درمان برای وضعیت خاص خود صحبت کنید.

برخی از شرایط پوستی ممکن است مانع از استفاده میکرودرم ابریژن توسط پزشک زیبایی برای شما شوند، از جمله آکنه التهابی، تبخال هایی که مکررا ایجاد می شوند، سوختگی یا اسکار.

همچنین اگر از داروهایی استفاده می کنند که عوارض جانبی آن ها باعث نازک شدن پوست می شود، ممکن است نتوانید از میکرودرم ابریژن استفاده نمایید. همچنین اگر پوست شما به طور طبیعی بسیار تیره باشد، ممکن است پزشک زیبایی میکرودرم ابریژن را به شما توصیه نکند.

میکرودرم ابریژن

 

چگونه می توانم برای انجام میکرودرم ابریژن آماده شوم؟

قبل از درمان، پزشک زیبایی شما را معاینه کرده و سابقه پزشکی شما را بررسی می نماید و ریسک ها و انتظارات شما را مورد بحث قرار می دهد. شما می بایست هر نوع دارویی را که مصرف می کنید به پزشک زیبایی خود اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای گیاهی، داروهای بدون تجویز پزشک و مکمل ها هم می شود.

ممکن است لازم باشد که مصرف داروهای خاصی را موقتا قطع کنید زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش داده یا پوست شما را تیره تر کنند. اگر در سال گذشته ایزوترتینوئین (Accutane) مصرف کرده اید، به پزشک زیبایی خود اطلاع دهید.

پزشک زیبایی شما همچنین توصیه می کند که چند هفته قبل و بعد از درمان خود سیگار نکشید. سیگار نه تنها سبب پیری زودرس پوست می شود، بلکه موجب کاهش جریان خون به پوست می شود و در نتیجه روند بهبود را کاهش می دهد.

پزشک همچنین به شما در مورد آفتاب توصیه هایی خواهد کرد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون حفاظت مناسب دو ماه قبل از میکرودرم ابریژن می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ پوست شود. همچنین پس از درمان به شما توصیه می شود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید را حداقل کنید و از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

همچنین پزشک زیبایی شما ممکن است مصرف داروهای زیر را قبل از جلسه درمانی میکرودرم ابریژن توصیه نماید:

داروهای ضد ویروسی: برای پیشگیری از عفونت های ویروسی قبل و بعد از درمان از داروهای ضد ویروس استفاده کنید.

آنتی بیوتیک خوراکی: این داروها باعث جلوگیری از عفونت باکتریایی می شوند، که اگر دچار آکنه هستید اهمیت بیشتری دارد.

کرم رتینوئید: کرم رتینوئید که از ویتامین A ساخته شده به روند بهبود کمک می کند .

در طی میکرودرم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

نوع بی حسی منطقه درمان برای شما به سطح تحت درمان بستگی دارد. دکتر زیبایی معمولا از بی حسی موضعی استفاده می نماید. با این حال ممکن است در بعضی از موارد نیاز به آرام بخش باشد تا احساس آرامش و خواب آلودگی ایجاد شود. گاهی اوقات ممکن است بیهوشی عمومی در طی روش نیاز شود.

در طول درمان، دستیار پوست شما را نگه می دارد. پزشک زیبایی شما دستگاهی به نام درمابرادر را روی پوست شما حرکت می دهد. درمابرادر دستگاهی کوچک و موتوری با سطح زبر است.

در قسمت های بزرگ پوست پزشک زیبایی از درمابرادرهای دایره ای استفاده می نماید، در حالی که در قسمت های کوچکتر، مانند گوشه های دهان از سری کوچکتر استفاده می کند. پزشک زیبایی شما ممکن است بخش های بزرگ پوست را در جلسات متعدد درمان کند.

بعد از انجام میکرودرم ابریژن محل درمان با پانسمانی مرطوب پانسمان می شود. این پانسمان معمولا در روز بعد از درمان تعویض می شود.