لیپیدما-لنفودم و درمان

لیپیدما ممکن است تا 11٪ از خانم ها را تحت تأثیر قرار دهد. در لیپیدما چربی به شکلی نامنظم در زیر پوست شما ، معمولاً در باسن و پاها توزیع می شود.  اگرچه در ابتدا روی زیبایی اثر می گذارداما در نهایت می تواند باعث درد و مشکلات دیگر شود.

علائم لیپیدما

علائم معمولی پاهای بزرگ افتاده است که اغلب به راحتی لک و کبود می شوند.  به عنوان مثال ، اندازه قسمت بالای بدن شما ممکن است هشت باشد ، اما اندازه نیمه پایینی ممکن است شانزده باشد. با پیشرفت شرایط ، چربی به شکل خود ادامه می دهد و بدن تحتانی شما سنگین تر می شود.  بعدا چربی لیپیدمیک می تواند در بازوها جمع شود. با گذشت زمان ، سلول های چربی رگ های سیستم لنفاوی شما را مسدود می کنند ، که به طور معمول به تعادل سطح مایعات بدن و محافظت در برابر عفونت کمک می کند.  این انسداد از تخلیه مناسب مایعات لنفاوی جلوگیری می کند. در صورت عدم درمان ، لنفودم می تواند منجر به مشکلاتی مانند عفونت ، تاخیر در بهبود زخم ، ایجاد بافتی مانند اسکار به نام فیبروز و پوست سخت شده در پاها شود.

علل لیپیدما

علت آن مشخص نیست ، اما پزشکان گمان می کنند هورمون های زنانه نقش دارند.  دلیل این امر این است که بیشتر خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب در دوران بلوغ ، در دوران بارداری ، به دنبال جراحی زنان و یا در دوران یائسگی ، شروع یا بدتر می شود. دانشمندان همچنین معتقدند که ژن ها درگیر هستند ، زیرا بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری دارای اعضای خانواده با این بیماری هستند.

درمان های لیپیدما

درمانی به نام درمان کامل سرکوب کننده می تواند علائم دردناک را کاهش دهد.  درمان کامل سرکوب کننده شامل:

تخلیه دستی لنفاوی.  نوعی از ماساژ که از حرکات پمپاژ آرام و ریتمیک برای تحریک جریان لنف اطراف مناطق مسدود شده به رگهای سالم استفاده می کند ، جایی که می تواند به سیستم وریدی تخلیه شود.  این به تسکین درد و جلوگیری از فیبروز کمک می کند.

فشرده سازی. استفاده از باندهای کششی یا شلنگ شلوار ، شورت یا اسپندرکس متناسب با فشار برای افزایش فشار بافت در پاهای متورم و کاهش احتمال ایجاد مجدد مایعات.

ورزش.  به کاهش تجمع مایعات ، تقویت تحرک و حفظ یا بهبود عملکرد پاهای شما کمک می کند.

مراقبت کامل از پوست و ناخن.  در صورت داشتن لیپیدما همراه با تورم به کاهش خطر زخم و عفونت کمک می کند.

لیپوساکشن ، به ویژه لیپوساکشن با کمک آب و لیپوساکشن تومور ، می تواند چربی لیپیدما را از بین ببرد.  در این روش از لوله توخالی استفاده می شود که در زیر پوست قرار می گیرد تا بافت چربی را مکش کند. بسته به مقدار چربی غیر طبیعی ممکن است چندین جلسه مورد نیاز باشد. لیپوساکشن برای لیپودم یک نوع بسیار تخصصی لیپوساکشن و کاملاً متفاوت از جراحی زیبایی است.  توصیه می کنیم برای مشاوره شخصی و هزینه ها، به دنبال جراحان مناسب باشید. گزینه های خود را با دقت در نظر بگیرید. تا به امروز تعداد کمی از افراد موفق به دریافت بودجه برای لیپوساکشن خصوصی شده اند و بیشتر بیماران خودشان بودجه درمانی خود را تأمین می کنند. همیشه در مورد بیماران قبلی و نوع پوشاک و پشتیبانی از دریافت خدمات پس از عمل بپرسید.

جراحی. مدت زمان جراحی لیپیدما بین سه تا پنج ساعت می باشد و بیمار بین دو تا هفت روز نیاز به بستری دارد. مدت بهبودی تقریبا سه هفته طول می کشد. این جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد.

تفاوت بین لیپیدما و لنفودم چیست؟

اغلب پزشکان عمومی به این نتیجه می رسند که بیمارانشان برای لنفودم مراجعه می کنند و شاید این احتمال وجود داشته باشد که اگر چندین سال است که لیپیدما داشته باشید ، دچار لنفودم نیز شوید.  لنفودم ناشی از ناسازگاری سیستم لنفاوی است ، در حالی که تصور می شود لیپودم عمدتا نوعی اختلال در بافت چربی است (لیپودیستروفی). بیماران مبتلا به لیپودم ممکن است اختلال عملکرد لنفاوی ایجاد کنند.  این ترکیب لیپیدما و لنفودم ثانویه گاهی اوقات به عنوان لیپو-لنفودم گفته می شود.

درمان و جراحی لنفودما:

این درمان را می توان به دو گروه از تکنیک ها تقسیم کرد: تکنیک های میکروسکوپی بازسازی کننده و تکنیک های کاهش دهنده.

تکنیک های میکروسکوپی بازسازی کننده خود شامل انتقال غدد لنفاوی میکروسکوپی و همچنین اشتقاق میکروسکوپی لنفاوی_وریدی می شود.

همانند تمام درمان های دیگر، مشاوره پزشکی قبلی برای تشخیص هرگونه مشکل احتمالی که ممکن است در مورد این روش توصیه کند ، ضروری است.  هرچه زودتر لیپودما درمان شود ، نتایج بهتر می شوند. توصیه می شود که در سال اول که هنوز فیبروز وجود ندارد ، لنفودم را معالجه کنید. به همان اندازه که درمان مهم است ، تشخیص و ارزیابی قبل از عمل نیز مهم هستند.  تا همین اواخر ، تنها راه برای پیدا کردن مجاری لنفاوی به رنگدانه‌های بدن بیمار تزریق شده بود که احتمال یافتن آنها به دلیل ویژگی و ابعاد میکروسکوپی احتمال بسیار کمی پیدا کرده است. اکنون به لطف یک تشخیص دهنده اسکنر نوآورانه ، PDE (Photodinamic Eye)، می توانیم تشخیص و درمان بعدی را در سطح بالایی از دقت انجام دهیم.

source:www.webmd.com, www.clinicaplanas.com