عوارض موقتی و احتمالی مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن با تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و داروهای گیاهی اهدافی مانند جوانسازی، سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی ها را محقق می کند. میشل پیستور در سال ۱۹۵۲ با ایجاد تغییراتی منجر به توسعه و فراگیری این روش شد.

امروزه از مزوتراپی برای اهداف زیبایی استفاده می شود اما آنچه همواره موجب نگرانی افراد است، عوارض این تکنیک زیبایی است. این تکنیک درمانی مانند هر تکنیک دیگری عوارض مختص به خود را دارد. البته تحقیقات گسترده ای نیز به منظور یافتن عوارض جانبی احتمالی صورت گرفته است.

با ما همراه باشید تا برخی از عوارض موقتی و احتمالی مزوتراپی را با یکدیگر بررسی کنیم.

عوارض موقتی و احتمالی مزوتراپی

مزوتراپی با چه اهدافی صورت می گیرد؟

امروزه از مزوتراپی برای تحقق اهداف زیر استفاده می شود:

• از بین بردن چربی ها در قسمت های مختلف بدن مانند شکم، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت
  • کاهش چین و چروک و خطوط عمیق
  • سفت کردن پوست شل
  • روشن کردن پوست به واسطه تغییر در رنگدانه ها
  • درمان آلوپسی؛ بیماری که منجر به ریزش مو می شود.

در این تکنیک درمانی از سوزن های بسیار ریز استفاده می شود تا مواد خاصی را به لایه میانی پوست یعنی مزودرم انتقال دهند. هدف اصلی از این تکنیک درمانی این است که مواردی مانند گردش خون ضعیف یا التهاب هایی که منجر به آسیب دیدن پوست می شود را اصلاح کرد.

در مزوتراپی از چه داروها و موادی استفاده می شود؟

در واقع فرمول استانداردی برای مواد تزریقی در این تکنیک درمانی وجود ندارد. به همین دلیل است که پزشکان از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی بیوتیک ها
  • استفاده از هورمون هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین
  • استفاده از آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  • عصاره های گیاهی
  • ویتامین های و مواد معدنی

با توجه به اینکه از مواد مختلف در تکنیک مزوتراپی استفاده می شود، عوارض این تکنیک درمانی کاملاً متفاوت خواهد بود.

عوارض موقتی و احتمالی مزوتراپیمزوتراپی چگونه انجام می شود؟

دو مورد از متداول ترین موادی که در درمان سلولیت و کاهش چربی های بدن مورد استفاده قرار می گیرد، لسیتین و ایزوپروترنول است. لیسیتین ماده ای صفراوی است که نقش موثری در هضم چربی های بدن دارد. ایزوپروترنول نیز ماده ای است که سلول های چربی را تجزیه می کند.

این تزریقات روی صورت، پوست سر، قفسه سینه، دست ها و سایر قسمت هایی از بدن که تجمع چربی در آنها دیده می شود، صورت می گیرد. این تکنیک درمانی معمولاً به ۳ تا ۱۵ جلسه درمانی نیاز دارد که در فواصل دو هفته ای، برنامه ریزی می شود.

میزان ماده تزریق شده در هر جلسه درمانی بین ۱ تا ۴ میلیمتر خواهد بود که خود به عواملی همچون نظر پزشک، نواحی درمان و ماده مورد نظر بستگی دارد. تزریق در این تکنیک درمانی یا به صورت معمولی یا توسط دستگاه های به خصوصی انجام می شود.

خطرات و عوارض موقتی مزوتراپی چیست؟

اولین و مهمترین نکته ای که در مورد عوارض مزوتراپی وجود دارد، مراجعه نزد پزشک آموزش دیده و باتجربه است. با رعایت این نکته خطرات و ریسک ناشی از این انجام این تکنیک زیبایی به حداقل می رسد. برخی از عوارض موقتی این تکنیک درمانی عبارت است از:

• حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • حساسیت
  • کبودی
  • ایجاد برآمدگی در محل تزریق
  • تیره شدن بخش هایی از پوست
  • ایجاد زخم

البته لازم به ذکر است که کلیه این عوارض این تکنیک درمانی موقتی هستند و با گذشت زمان و حاصل شدن بهبودی نسبی، برطرف خواهند شد.

عوارض موقتی و احتمالی مزوتراپیعوارض احتمالی مزوتراپی

عفونت پوست

مهم ترین عارضه این تکنیک درمانی، ابتلا به عفونت پوستی جدی در محل تزریق است. البته احتمال بروز عفونت پوست بسیار کم است و تنها در شرایطی رخ می دهد که این تکنیک زیبایی در محیطی غیر بهداشتی و با استفاده از ابزارهای آلوده صورت گیرد.

ناراحتی ناشی از سوزن مزوتراپی

همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، مواد شیمیایی که در این تکنیک درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، از طریق سوزن های بسیاری ریزی تزریق می شوند. بسیاری از افرادی که آستانه تحمل درد پایینی دارند، ممکن است که ناراحتی هایی در حین انجام این تکنیک را تجربه کنند.

البته بی حسی موضعی راهکاری برای حل این مشکل است که در صورت تمایل باید از پزشک خود درخواست کنید تا کرم های بی حسی را روی پوست اعمال کنند.

احساس سوزش

متداول ترین عوارض مزوتراپی، احساس سوزش در محل درمان است. خبر خوب این است که این عارضه کوتاه مدت است و پس از گذشت زمان، برطرف خواهد شد. البته قرار دادن یخ در محل تزریق، احساس سوزش را به حداقل می رساند.

تورم و کبودی

تورم و کبودی از دیگر عوارض مزوتراپی است که تقریباً همه افراد پس از مزوتراپی آن را تجربه خواهند کرد. این عارضه احتمالی نیز پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت و نیازی به نگرانی بابت این عارضه وجود نخواهد داشت.

استفاده از یخ در محل کبودی یا تورم، برای کاهش این علائم، بسیار کمک کننده خواهد بود.

واکنش آلرژیک بدن

از جمله عوارض مزوتراپی، بروز حساسیت بدن نسبت به داروها و محلول های تزریقی است که واکنش سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. به عنوان مثال لسیتین ماده ای است که منجر به التهاب و تورم می شود و در موارد شدیدتر، واکنش های شدیدتر را ایجاد خواهد کرد.

تاثیر احتمالی بر سایر بافت های بدن

مزوتراپی برای از بین بردن سلول های چربی کاربرد دارد اما تاکنون به طور کامل مشخص نشده است که سلول های چربی از بین رفته در اثر تزریق مواد مختلف، چه تاثیری بر سایر اندام ها و بافت های بدن دارد. به همین دلیل است که به تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی این تکنیک زیبایی مورد نیاز است.

با توجه به عوارض مطرح شده، آیا انتخاب مزوتراپی ایده خوبی است؟

اگرچه به کارگیری تکنیک مزوتراپی بیش از چندین دهه در اروپا رواج داشته است اما شواهد علمی یا بالینی کمی در مورد اثربخشی این روش وجود دارد. علاوه بر این هیچ گونه استانداردی در مورد مقادیر مورد استفاده و غلظت مواد وجود ندارد.

البته لازم به ذکر است که این تکنیک درمانی روشی غیر تهاجمی است و درد ناشی از آن در مقایسه با سایر تکنیک های زیبایی، بسیار کمتر است. عوارض این تکنیک درمانی نیز، عوارضی موقتی و گذار هستند و عوارض و خطرات جدی به ندرت اتفاق می افتند.

علاوه بر این، تحقیقاتی که در رابطه با فواید جوانسازی این روش صورت گرفته است، پیشرفت چشمگیری در بهبود چین و چروک را نشان نداده است.

نتیجه گیری

در نهایت بر اساس آنچه بیان شد، عوارض مزوتراپی کوتاه مدت و موقتی هستند. با استفاده از تکنیک هایی که بیان شده، این امکان وجود دارد که این عوارض را به حداقل رساند. در این تکنیک درمانی مواد مختلف با اهدافی مانند از بین بردن چین و چروک و کاهش چربی های بدن، توسط سوزن های بسیار ریزی تزریق می شوند.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، انتخاب پزشک باتجربه و دارای صلاحیت لازم در زمینه مزوتراپی است. انتخاب محیطی بهداشتی و عاری از هرگونه آلودگی مانع از بروز عوارضی همچون عفونت های پوستی خطرناک می شود.

در پایان نیز مراقبت های فردی و رعایت بهداشت به کاهش عوارض احتمالی کمک خواهد کرد. تاثیرگذاری این روش درمانی به مرور زمان حاصل می شود و پیگیری جلسات و تنظیم رژیم غذایی مناسب به حفظ نتایج حاصل شده، کمک خواهد کرد.

, source: www.healthline.com, www.laserskincare.ae, dermnetnz.org