سابسیژن

سابسیژن چیست و چگونه کار می کند؟

اصطلاح سابسیژن برای جای زخم آکنه به معنای جراحی بدون برش زیر جلدی برای زخم های پوستی است. سابسیژن یک عمل جراحی جزئی است که برای درمان زخم های پوستی و چروک استفاده می شود.

عمل با استفاده از یک سوزن مخصوص هیپودرمی که از طریق سوراخ در سطح پوست وارد شده است انجام می شود.  لبه تیز سوزن برای شکستن رشته های فیبروتیکی استفاده می شود.سابسیژن صورت

آزاد شدن رشته های فیبروتیک و رسوب کلاژن جدید ناشی از ترمیم زخم منجر به بهبود زیبایی اسکار می شود.  سابسیژن را می توان با اطمینان سرپایی انجام داد.

مواردی که با این روش درمان می شوند چیست؟

تصمیم به انجام عمل زیر بستگی به نوع ، محل و شدت زخم بستگی دارد.  ترجیح و انتظارات بیمار؛ تجربه و انتظارات پزشک

سابسیژن ممکن است برای درمان موارد زیر استفاده شود:

جای زخم های فرورفته(به دلیل آکنه ، تروما ، جراحی ،واریسلا (آبله مرغان))

مشکلات پیوندهای پوستی

چین و چروک

درمان سلولیت

موارد منع استفاده از روش سابسیژن چیست؟

ممکن است در شرایط زیر مناسب نباشد:

بیمارانی که سابقه زخم هایپرتروفی یا کلوئید دارند

اختلالات خونریزی یا لخته شدن خون (انعقاد خون)

عفونت فعال باکتریایی یا ویروسی

انواع اسکارهای آکنه

شدت اسکار آکنه را می توان با استفاده از سیستم درجه بندی کیفی آکنه گودمن و بارون ، درجه بندی کرد تا امکان مقایسه هدفمند قبل و بعد از درمان فراهم شود.

1. زخم های ماکولار

زخم های ماکولار می توانند علائم  فشار خون بالا (قهوه ای) یا فشار کم (کم رنگ) باشند.

2- جای زخم های خفیف

زخم های خفیف آتروفیک (نازک) یا هایپرتروفیک (ضخیم) ممکن است در صورت خارج از بدن توسط آرایش یا سایه طبیعی موهای ریش تراشیده شده در مردان یا موهای طبیعی بدن پوشانده شود.

1. جای زخم های آتروفیک یا هایپرتروفیک متوسط

جای زخم آتروفیک یا هیپرتروفیک متوسط ​​  به راحتی توسط آرایش یا سایه طبیعی موهای ریش تراشیده شده در آقایان یا موهای بدن در صورت خارج از بدن پوشانده نمی شود.

4- زخم های شدید آتروفیک یا هایپرتروفیک

جای زخم شدید آتروفی یا هیپرتروفیک به شدت عمیق بوده و به راحتی پوشیده نمی شود.

چگونه سابسیژن انجام می شود؟

سابسیژن یک روش بسیار آسان است و معمولاً در همان روز انجام عمل بیمار مرخص می شود.  مرحله اول شامل پاکسازی مناطقی است که قرار است سوزن در آن وارد شود ناحیه ای که باید مورد درمان قرار گیرد تمیز می شود تا خاک و آرایش آن از بین برود .حاشیه های زخم ممکن است با یک نشانگر جراحی مشخص شود. بی حسی موضعی نفوذ می کند.

یک سوزن سه ضلعی یا یک سوزن نوکور در یک زاویه حاد در مجاورت جای زخم با سطح باریک به سمت بالا و به موازات سطح پوست وارد می شود.  سوزن های سنج کوچک تر ممکن است برای جای زخم های سطحی و چین و چروک کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

سوزن از طریق درم پیش رفته و با حرکتی مانند فن به جلو و عقب منتقل می شود.  صدای خفه کننده ای شنیده می شود که باند های فیبری در درم و صفحه زیر جلدی پوستی عمیق منتقل می شوند.

سوزن 90 درجه چرخانده شده و مجدداً در حرکتی مانند فن از طریق جای زخم پوستی (تحت حفره حریق) حرکت می کند.

سوزن برداشته می شود و فشار دستی برای مدت چند دقیقه روی زخم اعمال می شود.

بعد از عمل

بلافاصله پس از سابسیژن:

برای جلوگیری از خونریزی و کاهش خطر خونریزی ، در محل عمل فشار و یخ اعمال می شود.

ممکن است از آرایش در مناطق کبود شده برای استتار استفاده شود.

برخی از پزشکان آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی را توصیه می کنند.

چند درمان لازم است؟

افراد در توانایی خود در ایجاد کلاژن (بافت اسکار) متفاوت هستند.  تعداد بخش های مورد نیاز برای اصلاح بستگی به نوع ، محل ، شدت جای زخم و شدت درمان دارد.

سه تا شش جلسه برای اکثر موارد زخم متوسط ​​کافی است.  فاصله بین حداقل یک ماه از بین درمان ها به طور کلی توصیه می شود.

عوارض سابسیژن چیست؟

خطرات و عوارض سابسیژن شامل موارد زیر است:

هماتوم به دلیل خونریزی (هماتوم کم طبیعی است)

درد / حساسیت به موارد درمانی

عفونت؛  این معمولاً به صورت موضعی اتفاق می افتد.

تیره شدن و خال خالی و خشکی موقت پوست پس از التهاب (توصیه به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب)

عدم بهبود در زخم

صدمه به عصب یا رگ خونی

نتیجه پس از سابسیژن چیست؟

در موارد مناسب ، نتایج می تواند عالی باشد.  ممکن است نیاز به تکرار درمان باشد.

چه کسی واجد شرایط درمان است؟

هرکسی که به خاطر آکنه می خواهد علائم ماندگار زخم را از روی پوست خارج کند ، می تواند برای معاینه تحت عمل جراحی قرار گیرد.  همچنین یک روش مناسب برای درمان زخم های باقی مانده پس از جراحی یا تروما است.

چه کسی واجد شرایط برای درمان نیست؟

اگرچه این روش درمانی بسیار مؤثر است ، اما برای همه توصیه نمی شود.  به عنوان مثال ، افرادی که دچار زخم هایپرتروفی یا کلوئید هستند ، با این روش درمانی قابل درمان نیستند. در زخم های کلوئیدی وقتی بیش از حد جای زخم ها ایجاد می شوند، یک برآمدگی بیرون زده روی پوست ایجاد می کنند.  همچنین برای افرادی که اختلالات مربوط به لخته شدن خون دارند یا در موارد اخیر در معرض عفونت ویروسی هستند ، توصیه نمی شود.

سابسیژن

بهبودی چه مدت طول می کشد ؟

در صورت زخم متوسط ​​، درمان پس از 4 تا 6 جلسه به اتمام می رسد.

قیمت درمان چقدر است؟

هزینه درمان تحت عمل جراحی بستگی به شرایط درمان دارد.

آیا نتایج درمان دائمی است؟

بله ، جای زخم ها بعد از درمان به طور دائم برداشته می شوند.  حدود 3 تا 6 جلسه طول می کشد تا جای زخم ها به طور کامل برداشته شود.

گزینه های درمان خانگی چیست؟

اگر نمی خواهید برای از بین بردن جای زخم آکنه به دنبال یک درمان تهاجمی باشید ، همیشه می توانید از داروهای طبیعی مانند آلوئه ورا ، لیمو ، محلول جوش شیرین ، سرکه سیب و روغن نارگیل استفاده کنید.  روزانه یکی از این موارد را روی پوست خود بمالید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

source:dermnetnz.org, www.lybrate.com